Hoe werken we?
Aanvraag van de begeleiding
De ouder, leerling, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, CLB-medewerker, directie, arts kan een aanvraag tot begeleiding indienen. Dit kan voor elke zieke leerling die
- ingeschreven is in een Vlaamse erkende school én
- over een medisch afwezigheidsattest beschikt (= doktersbriefje).
De aanvraag wordt ingediend via de contactgegevens van de provincie waar de leerling woont.
Het verloop van de begeleiding
- De dossierverantwoordelijke van S&Z komt op huisbezoek voor een eerste kennismaking en licht de werking toe.
- Samen met de school en de ouders wordt bepaald voor welke vakken S&Z de begeleiding zal opstarten.
- De dossierverantwoordelijke zoekt op basis van de verzamelde gegevens naar de meest geschikte vrijwilliger.
- De vrijwilliger contacteert de ouders van het zieke kind en de vakleerkracht van de school. In onderling overleg spreken vrijwilliger en familie af wanneer de lessen kunnen plaats vinden.
- De school wordt gevraagd om het lesmateriaal ter beschikking te stellen. De ouders zorgen dat nota’s, cursussen en handboeken thuis zijn bij de opstart van de lessen.
- De familie zorgt voor de aanwezigheid van een volwassene in huis tijdens de lessen.
- De familie kan steeds terecht bij de dossierverantwoordelijke met vragen en opmerkingen.